Om OSF-deelnemers nog meer onder de aandacht te brengen, licht OSF tweemaal per maand een OSF-deelnemer uit via haar online kanalen. Deze keer is het de beurt aan Schmitz Foam Products, een organisatie die schokabsorberende- en drainage producten produceert. Er is gesproken met Jens Ulb.
Korte introductie over uzelf en Schmitz Foam Products?
Sinds maart 2016 ben ik werkzaam bij Schmitz Foam Products in Roermond. In mijn functie als Sales Director kan ik mijn reeds opgedane kennis en ervaring op het gebied van sales binnen de foam industrie ten volste benutten. Schmitz Foam Products is een familiebedrijf, opgericht in 1935, waar op dit moment de 3e generatie werkzaam is.
Sindsdien is Schmitz uitgegroeid tot wereldspeler op het gebied van schokabsorberende- en drainageproducten die onder de ProPlay merknaam wereldwijd worden toegepast in kunstgrassystemen. ProPlay producten worden toegepast in diverse marktsegmenten zoals sport (voetbal, tennis, hockey, rugby, voetbal, cricket en multi-sports), valbescherming onder speelplaatsen en toepassingen voor landscaping, vee en paardensport.
ProPlay staat bekend als een hoogwaardig product met uitstekende schokabsorberende- en drainage-eigenschappen. De referentielijst is omvangrijk, elke dag wordt er minimaal één ProPlay veld geïnstalleerd. Het afgelopen jaar hebben we onze productiecapaciteit verdubbeld met de opening van een nieuwe productiefaciliteit in Coldwater (US). Hierdoor kunnen we onze klanten aan de andere kant van de wereld nog beter bedienen.
Schmitz introduceert regelmatig nieuwe producten en toepassingen zoals oplossingen voor ski-pistes, verwarmde en gekoelde velden, onderlagen voor opkomende sporten zoals Padel en sportvelden op daken van bijvoorbeeld flatgebouwen of parkeergarages.
Wat is het doel van Schmitz Foam in het buitenland?
Schmitz exporteert haar producten naar meer dan 70 landen in bestaande markten middels een sterk en betrouwbaar wereldwijd netwerk van geselecteerde distributie- en installatiepartners. Het doel is om onze klanten duurzame oplossingen te bieden met een lange levensduur. Daarnaast willen we onze positie de komende jaren uitbreiden en versterken in nieuwe markten zoals Azië en Afrika.
Kunt u enkele concrete voorbeelden geven van succesvolle projecten in Nederland of het buitenland?
In HongKong werd afgelopen jaar een Football veld geïnstalleerd dat voldoet aan de eisen van FIFA Pro Quality en World Rugby Standards. Additionele vereisten voor dit project waren dat de geselecteerde shock pad zeker 15 jaar mee moest kunnen en dat de installatie onafhankelijk van de weersomstandigheden moest kunnen plaatsvinden.
In Amsterdam werd onlangs het eerste Nederlandse kunstgras American Footballveld geïnstalleerd voor de Amsterdam Crusaders. Het veld heeft een ProPlay-Sport20 pad en voldoet aan de eisen van de Amerikaanse National Collegiate Athletic Association.
Daarnaast hebben we de afgelopen jaren mooie velden opgeleverd zoals:
- Een rugbyveld bij een privéschool in Namibië
- Een voetbalveld bij de Google campus in Mountain View
- Het voetbalveld tijdens het wereldkampioenschap vrouwenvoetbal in 2015 bij Park Olympic in Montreal
- Een hockeyveld met uitzicht op de Tafelberg in Zuid Afrika
- Een aantal multi-purpose all-weather velden in Centennial Parkland in Australië
- Een kunstskibaan in Turkije
- Een ondergrond voor een outdoor manege voor een Olympische ruiter in Los Angeles
- Diverse toepassingen voor veilig spelen in aardbeienpretpark Karls in Rövershagen, Duitsland.
Waarom bent u lid geworden van OSF?
Voor ons is dit lidmaatschap belangrijk vanwege de connectie met zowel de industrie als de consument. OSF organiseert evenementen waarbij deze partijen samenkomen, specifiek voor een land (handelsmissie) of branche (bijv. sport).
Wat kunt u voor andere OSF leden betekenen en wat kunnen OSF leden voor u betekenen?
Schmitz heeft wereldwijd een sterk netwerk opgebouwd met architecten, engineers, consultants, stadionbouwers, installateurs, kunstgrasproducenten etc. en een sterke knowhow ontwikkelt op het gebied van foam toepassingen in kunstgrassystemen. Onderling kunnen wij contacten, technologieën, markten, ideeën, trends en ontwikkelingen binnen en buiten de branche uitwisselen en van elkaar leren.